Palkitut kohteet
Eniten kilpailuvoittoja » ovat saaneet erilaiset puistot. Taustalla näkyvät ympäristön parantaminen, ympäristöasiat, monimuotoisuus sekä imagon rakentaminen.
Kilpailussa palkitut kohteet ovat edustaneet aina myös ajan ilmiöitä:
- Kävelykadut ja aukiot nousivat esiin 1990-luvulla kaupunkikeskustojen kehittämisessä.
- 2000-luvulla alettiin kiinnittää yhä enemmän huomiota rantoihin ja vesistönäkymiin.
- Ensimmäinen yritysympäristö voitti palkinnon vuonna 1993.
- Erilaiset ympäristöä parantavat kohteet ovat saaneet useita palkintoja. Esimerkkeinä Sapokan vesipuisto vuonna 1994 ja Katariinan Meripuisto 2012 sekä jokiympäristöä ennallistava Lasaretinsaaren alue vuonna 2005.
- Asuntoyhtiö- ja yrityspihat nousivat ajan ilmiöiksi, mutta näkyivät kilpailussa viiveellä. Ensimmäisen asuntoyhtiövoittaja valittiin 2016.
- Ympäristötaidetta on voittajakohteissa ollut useina vuosina.
- Katuympäristö on palkittu, mutta yhtään tieympäristöä ei ole vielä ollut voittajakohteissa.
- Vuonna 2019 voittajakohde edusti aikansa ilmiötä kansipihat ja viherkatot.
Voittajakohteiden tilaajina ovat olleet erityisesti julkisen sektorin edustajat, erityisesti kaupungit (76,7 %), ja palkinnot keskittyvät muutamiin kaupunkeihin. Yritysten osuus tilaajina on ollut 20 %.
Mitä palkitut kohteet ovat olleet?
Sama kohde voi olla useammassa kategoriassa (29 palkintoa)
- puisto 45 %
- katu- ja kävelyalue tai tori 17,3 %
- asuntoyhtiöpiha 7,0 %
- yritysympäristö 10,3 %
- kansipiha 3,3 %
- oppilaitos, toimintakeskus 10,3 %
- ranta-alue, kanava 31,0 %