Kivien uusiokäyttö kannattaa piharemontissa
Turkulaisen rivitalon latauspisteasennuksessa 30 vuotta vanhat pihakivet poistettiin ja asennettiin takaisin paikalleen.
Pihasaneerauksessa vanhat pihakivet nostetaan paikaltaan ja jätetään puhdistettuna kuormalavoille odottamaan. Vuosikymmeniäkin vanha pihakivipinta on uudelleen asennettuna uuden veroinen.
Hirvensalon Moikoisissa, meren rannalla sijaitsevassa viiden asunnon rivitaloyhtiössä oli keväällä 2021 ohjelmassa sähköautojen latauspisteiden asennus.
Aivan 1980-luvun lopulla valmistuneen yhtiön asuntojen pihoilla ja yleisillä piha-alueilla oli alkuperäinen, aikanaan Betonilaatta Oy:n asentama Classic-kivisarjan näyttävä punamusta kivetys.
https://www.betonilaatta.fi/tuote/classic-kivisarja-60mm-vakiovari.html
Arkkitehtonisesti ja julkisivullisesti vaativiin kohteisiin suunnitellut Classic-kivet toimivat erityisen hyvin viuhkaladonnassa ja istuvat niin vanhaan kuin uuteenkin rakennusympäristöön. Turkulaisen, tiilijulkisivuisen rivitaloyhtiön pihamaalla kivetys oli luontevassa ympäristössä. Pihakivetystä yhtiön piha-alueella on kaikkiaan noin tuhannen neliön verran, sillä myös ajoväylä on kivetty kestävällä Classic-kivellä.
Aivan kaikki Classic-kivetys ei ole asennettu kolme vuosikymmentä sitten. Sutelan pariskunnan sekä heidän aivan naapurissa asuvan tyttärensä asunnon pihan kivetystä on jo kertaalleen laajennettu. – Halusimme lisätä autopaikkoja, Seppo Sutela kertoo.
Parin viikon rupeama
Sähköautojen latauspisteiden asennus käynnistyi toukokuussa 2021. Asennuspisteet tulevat autotallien ja asuinrakennuksen väliin, sillä sähköpääkeskus sijaitsee rakennuksen sisällä.
Betonilaatta Oy:n toimitusjohtaja Rami Lahti kertoo, että pari viikkoa kestänyt urakka oli varsin selkeä toteuttaa. – Asentajamme purkivat kivetystä tarvittavan osan. Pieni kaivinkone kaivoi uran 75 mm:n suojaputkelle, jonka jälkeen tehtiin maantäyttö ja kivetys asennettiin takaisin.
Kaapeliuria varten purettu ja uudelleen asennettu pihakivialue on noin kooltaan noin sata neliömetriä.
Kaapelin asennuksesta vastasi sähköasentaja. Yhteys sähköpääkeskukseen porattiin timanttiporalla.
Yksi rivitaloyhtiön asukkaista halusi laajentaa autopaikkatilaansa, joten hänen vanha kukkamaansa kaivettiin ylös ja korvattiin uudella Classic-kivetyksellä.
Paljon piharemontteja edessä
Yhä useammalla taloyhtiöllä on edessään vastaavanlainen urakka ja se toki kannattaakin toteuttaa, sillä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää avustuksia sähköautojen latausinfran rakentamiseen taloyhtiöille. Avustuksen suuruus on 35 % kaikista toteutuneista kustannuksista, mutta enintään 90 000 €. Avustusta on mahdollista saada 50 % suuruisena, jos vähintään puolella parkkipaikoista voi ladata 11 kW tai suuremmalla teholla. Edellytyksenä tuen saamiselle on, että yhtiö tai yhteisö rakentaa latausvalmiuden vähintään viidelle latauspisteelle. Tuen saamiseen riittää pelkkä latausvalmiuden asentaminen. Latauslaitteita ei siis tarvitse ottaa heti käyttöön.
https://www.ara.fi/latausinfra-avustus
– Monilla 1980 –1990-luvun taloyhtiöiden pihoilla on muitakin muutostarpeita. Uusia kaapeleita asennetaan myös valaistuksen uusimiseksi, Rami Lahti lisää.
Pihaa joudutaan mylläämään myös linjasaneerauksen, valesokkelikorjauksen ja salaojaremontin ja tietysti myös pihan uusimisen yhteydessä.
– Betonikivet voidaan helposti purkaa saneerauksen tieltä ja asentaa takaisin paikalleen, Lahti huomauttaa.
Vaikkapa asfalttipäällysteestä ei paikkaamallakaan enää siistiä saa.
Kun piha-aluetta korjattaessa vanhat kivet asennetaan entisille paikoilleen, voidaan olla varmoja, ettei pintaan muodostu häiritseviä värieroja. –On toki selvä, että 1980 –1990-luvuilla valmistettuihin betonikiviin verrattuna uusissa saman sarjan kivissä on hieman värieroa. Onhan jo sementinkin väri vuosikymmenten saatossa muuttunut ja jo samana vuonnakin valmistuserissä voi olla hienoisia värieroja, Lahti huomauttaa.
Kun vanhoilla betonikivillä toteutettua aluetta laajennetaan uudemman valmistuserän kivillä, Lahti neuvoo tarkistamaan, kuinka paljon uuden kiven väri poikkeaa vanhasta ja mietittävä, mihin uutta kivetystä kannattaa asentaa. Keskellä pihaa ero on häiritsevä, joten vanhaa kiveä voi siirtää sinne vaikkapa reunasta, autopaikan tai roskapisteen alta.