Miltä näyttää maisemabetonituotteiden markkinoilla?

Kesäkausi näyttää hyvältä

Poikkeusolot eivät ole aikanaan toistaiseksi vaikuttaneet negatiivisesti pihakivimarkkinaan. Varsinkin kotipihoja saatetaan kesällä uudistaa entistäkin innokkaammin.

Rudus Oy:n maisemabetonituotteiden myyntijohtaja Vesa Hopposen mukaan markkinat näyttävät keväällä normaalilta. –Etelä-Suomen lähes lumeton talvi ja aikainen kevät ovat käynnistäneet työmaat normaalia aikaisemmin.

Samaa sanoo Lakan Betoni Oy:n toimitusjohtaja Pertti Halonen. Yritykselle alkuvuosi oli itse asiassa jopa hieman edellistä parempi. –Yksi syy oli varmasti leuto alkuvuosi.

–Työmaita pystyttiin Etelä-Suomessa pitämään käynnissä lähes läpi talven, mikä tasoitti jonkin verran ympäristöbetonituotteiden menekin kevätruuhkaa, HB-Betoniteollisuus Oy:n markkinointipäällikkö Heli Rantasen kertoo.

Poikkeusoloillakaan ei markkinoihin ole ollut ainakaan toistaiseksi suurta vaikutusta. Hopposen mukaan julkiset kohteet ja infrakohteet jatkuvat lähes normaaliin tapaan. –Jotain pieniä taloyhtiö kohteita on siirtynyt syksyyn, osittain siksi, ettei yhtiökokouksia ole voinut pitää.

Kuluttajamarkkina piristyy

–Kuluttajapuolella kauppa on jopa hieman piristynyt. Ihmisillä on aikaa liikkua ja kierrellä kohteita ja surffata verkossa vinkkejä etsimässä. Verkkokauppa onkin piristynyt kriisin aikana, Hopponen kertoo.

Sisällä vietetty aika on lisännyt ihmisten kiinnostusta pihojen laittamiseen ja siinä voidaan nähdä todellinen buumi. Myös matkailulta ja muilta kesämenoilta säästyneitä rahoja voidaan nyt käyttää pihan laittamiseen, Halonen uskoo.

–Omakoti- ja rivitalopihat ovat etätöitä tekevien asukkaidensa silmien alla nyt normaalia enemmän. Pihakiviin käydään tutustumassa netissä ja yhteydenottoja on ollut koronasta huolimatta normaaliin tapaan – jopa aiempia vuosia enemmän, Betonilaatta Oy:n toimitusjohtaja Rami Lahti kertoo.

Myös Rantasen mukaan Tee Se Itse -tekijät ovat selvästi aktivoituneet kevään kuluessa. – Jälleenmyyjät rautakaupoissa sekä kivimyymälöissä kertovat selkeästä vilkastumisesta juuri piha- ja puutarharakentamissa. Toivottavasti näitä innostuneita ja aktiivisia tekijöitä riittää koko kesäkaudelle ja sitä kautta saamme yhä useammat ihmiset innostumaan oman kodin ja pihan kunnostamisesta.

Messut edessä

Asuntomessut ovat olleet aina pihakivivalmistajille erinomainen mahdollisuus esitellä uutuustuotteitaan suurelle yleisölle. Tuusulan asuntomessualue on todellinen pihakivipintojen aarreaitta – kunhan sitä päästään toivottavasti elokuussa ihailemaan.

–Meidän tuotteillammehan toteutetaan kaikki julkiset ja yleiset tilat, mutta on niitä myös monissa kohteissa, Halonen kertoo hieman haikeana.

Varautuminen kunnossa

Maisemabetonituotteiden valmistajat ovat kevään edetessä tottuneet toimimaan turvallisesti. Kaikki, jotka suinkin voivat, ovat siirtyneet etätöihin. Messut ja tapahtumat on tietysti peruttu. Verkkopalveluihin on panostettu entistäkin tarmokkaammin.

Tuotannossa etätöiden tekeminen ei tietenkään ole mahdollista. Tehtaille ei ulkopuolisia päästetä. Töihin tulo on porrastettu ja kahden metrin etäisyyttä pidetään.  Ihmisten välinen kanssakäyminen pyritään minimoimaan.  Asiakkaita palvellaan netin kautta aikaisempaakin paremmin.

Turvallista työtä

Maisemabetonituotteiden asentaminen on onneksi helposti toteutettavissa turvallisesti myös korona-aikana.

Lähikontaktia on vältettävä työmaalla niin kollegoiden kuin toimeksiantajankin kanssa. Suojavarusteiden käyttöön kannattaa etsiä oma toimiva ratkaisunsa. Rantanen neuvoo myös ottamaan riittävästi eväitä mukaan, jotta vähennetään tarvetta käydä kaupassa.

–Nyt on hyvä aika suunnitella valmiiksi hankkeita, joita sitten poikkeusolojen jälkeen pääsisi heti toteuttamaan, Hopponen ehdottaa.